‘… Altijd al was Piró Pallaghy gefascineerd door beelden uit de anatomie en pathologie. Ze begon afgietsels te maken van handen, voeten en gezichten van familieleden en transformeerde die afgietsels in beelden van was of klei. Het is voor haar een manier om herinneringen vast te houden. Piró kiest doelbewust familieleden als schijnbaar anonieme personages voor haar ‘anatomisch wassenbeeldmuseum’ van de herinneringen.’
(Paul Depondt, journalist van de Volkskrant)
(Paul Depondt, journalist van de Volkskrant)
Installatie, gevonden foto’s, borduurwerk op katoen.
De installatie gaat uit de brieven van de eerste wereldoorlog gevonden in de nalatenschap van een frontsoldaat uit Waarschoot, Urbain Bulté.
Clarisse (10 jaar) en Irene (8 jaar) schrijven aan hun broer Urbain (17 jaar) naar de loopgraven aan de IJzer.
De installatie gaat uit de brieven van de eerste wereldoorlog gevonden in de nalatenschap van een frontsoldaat uit Waarschoot, Urbain Bulté.
Clarisse (10 jaar) en Irene (8 jaar) schrijven aan hun broer Urbain (17 jaar) naar de loopgraven aan de IJzer.
"Piró heeft een buitengewone belangstelling voor medische collecties, voor kolven en pipetten, voor afgietsels en prothesen, voor het hele anatomische theater – zeg maar: de farmacie voor somberaars, de kast vol hulpstukken waarmee we het theater van de wereld of een expositie stofferen…."
(Paul Depondt, kunstcriticus en essayist)
Insectenkast is als het ware een hommage aan de vader van de kunstenaar die als veearts werkte in een Hongaarse plattelandsdorp.
(Paul Depondt, kunstcriticus en essayist)
Insectenkast is als het ware een hommage aan de vader van de kunstenaar die als veearts werkte in een Hongaarse plattelandsdorp.
Vormelijk is dit werk gebaseerd op de zijkant hoepels en de ‘grand panier’ van de dameskleren in de 17de en 18de eeuw. De hoepelrok wordt hier een feesttafel voor 12 personen.
Mixed media
De tafel blijft echter onaangeraakt en onberispelijk en roept een gevoel van het kunstmatige en van het extreem verhevene op.
Mixed media
De tafel blijft echter onaangeraakt en onberispelijk en roept een gevoel van het kunstmatige en van het extreem verhevene op.